niedziela, 12 czerwca 2016

Backup danych - róbmy kopię bezpieczeństwa danych

Jeśli czytasz ten wpis, to znaczy, że masz i używasz komputera. Zapewne masz na nim zgromadzone różne ważne rzeczy, takie jak dokumenty, zdjęcia, muzyka, filmy...  Być może szlag by Cię trafił, gdyby awaria komputera uniemożliwiła Ci w sposób tymczasowy lub trwały dostępu do danych. To może być awaria systemu lub awaria sprzętowa. Zapewne część czytelników dba o okresowe wykonywanie kopii zapasowej najważniejszych danych. Taką strategię zalecam każdemu, kto pracuje przy komputerze. Moje pytanie tylko brzmi ewentualnie. Dlaczego robić tylko kopię najważniejszych danych a nie wszystkich? Jakie proponuję zasady tworzenia backupu danych?
1. Robimy go jak najczęściej.
2. Zasada trzech kupek - dane mieć w trzech niezależnych miejscach: komputer codziennego użytku, zewnętrzny nośnik danych (najlepiej dysk zewnętrzny) oraz na jakimś serwerze (poczta, konto na portalu chomikuj - co kto woli).
3. Zabezpieczenie danych przed niepowołanym użyciem, chociażby poprzez ich zahasłowanie. Niekonieczne ale warto wykonać.


Jak ja u siebie dbam o kopię bezpieczeństwa danych? Płyty DVD jako nośnik danych porzuciłem - rysują się, ich nagrywanie trwa zbyt długo, Potem stare płyty z nieaktualnymi kopiami walają się po całym mieszkaniu... No u mnie się to po prostu nie sprawdziło zupełnie.
Jakie rozwiązanie stosuję? Po pierwsze - pomimo faktu, że ostatnie formatowanie dysku z konieczności lub poważna awarię systemu operacyjnego miałem w 2006 roku, to do dzisiaj stosuję zasadę robienia kopii zapasowej. Stosuję do tego celu dysk zewnętrzny. Zasada dla mnie podstawowa. Musi być dwa razy większy od dysku, jaki many w naszym komputerze, lub chociaż tej samej pojemności. Znacznie ułatwi to samo tworzenie kopii bezpieczeństwa. Po prostu kopiuje się całą zawarość dysku (dysków) na nośnik zewnętrzny. Kolejność czynności jest u mnie następująca.
1. Formatuję dysk zewnętrzny.
2. Kopiuję wszystkie katalogi jakie mam na dysku w komputerze (zaznaczam całość, przycisk kopiuj) na dysk docelowy (przycisk wklej).
3. Ide spać ;-)
4. Rano gotowe. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ANGIELSKI Lubin

ANGIELSKI Lubin
Centrum Językowe Harvard

Obserwuj przez e-mail

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *