Kuchenka turystyczna na butlę gazową

Wszelkie urządzenia do grzania oparte na gazie są według mnie najłatwiejsze w użytkowaniu. Włącza się, opdala i już możemy gotować. Bez żadnych dodatkowych czynności związanych z przygotowaniem paliwa, rozgrzewaniem palnika i innym kombinowaniem. Ich niewątpliwa zaleta to możliwość użytkowania w pomieszczeniach zamkniętych. W końcu kuchenek na gaz (i nie tylko kuchenek) używamy w naszych domach. W zależności od różnych warunków na działce możemy używać różnych butli gazowych, różnych wielkości. Dostępnych jest kilka podstawowych typów: 11 kg, 3 kg, 2 kg. Być może dostępne są też inne rozmiary, podałem te najpopularniejsze. Ja zdecydowałem się na używanie butli 2 kg. Jeśli ktoś ma ochotę, może sobie wprowadzić standardową butlę 11 kg z kuchenką turystyczną do niej, lub też nawet standardową kuchenką. Jeśli ktoś dysponuje miejscem a altance - nic nie stoi na przeszkodzie. Jeden z moim sąsiadów działkowiczów zdecydował się kiedyś na takie rozwiązanie i bardzo sobie to chwali. Mówi, że butla taka mu na rok starcza. Oczywiście wiadomo, że czas użytkowania butli zależeć będzie całkowicie od intensywności gotowania.
Jedna z używanych przeze mnie kuchenek. Przyniesiona do domu, czeka grzecznie aż zachce mi się pójść napełnić. Foto
autor, listopad 2015.

Zbytnio się rozpisywać nie będę o kuchenkach na butlę gazową. Śmiało mogę stwierdzić, że użycie
takiego rozwiązania zbliża najbardziej nasze działkowe gotowanie do warunków prawie domowych. Wielkość użytej butli, to według mnie kwestia upodobań oraz kilku innych czynników. Zanim kupimy butlę należy zastanowić się nad kilkoma sprawami.
1. Ile mamy miejsca w altance?
2. Jak chcemy zabezpieczyć naszą butlę przed chociażby kradzieżą? Im mniejsza, tym łatwiejsza do schowania.
3. Czy wymienimy ją na pełną lub napełnimy bez problemu w okolicy? Nie wszędzie się da z butlami 2  i 3 kg, 11 kg wymienimy bez problemu.
4. Jaka ma być wielkość całej kuchenki? Co sprowadza się raczej do pierwszego pytania.
Ja zdecydowałem się na zakup butli gazowej 2 kg. W okresie wakacyjnym, gdy na działce przebywam praktycznie codziennie wystarcza mi ona na około 2-3 miesiące. Najpierw kupiłem sobie kuchenkę jednopalnikową, której używam poza okresem wakacyjnym. Jakiś rok temu zdecydowałem się na zakup kuchenki dwupalnikowej. Butla z kuchenką sprawdza się doskonale. Łatwość użytkowania, brak niemiłych zapachów, brak kopcenia to niewątpliwe zalety takiego rozwiązania. Niestety kuchenki benzynowe mogą na początku kopcić, podczas rozgrzewania, więc sam proces rozpalania warto przeprowadzić na wolnym powietrzu. Trochę kłopotliwe. Poza tym nie unikniemy zapachu benzyny przy kuchenkach na paliwa płynne. Przy kuchenkach gazowych te wszystkie niedogodności znikają. U siebie używam jednak kuchenek benzynowych, gdy mi się gaz w butli skończy. 

Komentarze

  1. Gdzie i jak można napełnić czerwoną butlę 2kg, można takich jeszcze używać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wymieniam przy hali Wokulskiego ale pewnie dla Ciebie to żadna informacja :-)

      Usuń
  2. Chodziło mi o legalność CZERWONYCH butli i czy można je napełnić na stacji czy w jakiś rozlewniach gazu a Twoja odpowiedz to rzeczywiście żadna informacja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tośmy się dogadali :-) . Kupiłem kiedyś butle właśnie czerwoną . Wymienili bez problemu na aktualnie obowiązujący kolor. Butlę nie napełniam a wymieniam . Ale fakt. Podejrzewam, że zakup czerwonej to ryzyko związane z tym że zostaniemy z pusta butlą, której nikt nie będzie chciał ani wymienić ani napełnić .

      Usuń
  3. Butla wykopana z piwnicy ale któregoś dnia spróbuję albo kupię nówkę w Castoramie. Dzięki za info:-)Fajny blog, dobry dla "przeciętnego"preppersa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam rozważyć kupna używanej . Gdy się butle wymienia to wymienić się w końcu na już używane a medale się nówkę . Nie opłaca się . Dziękuję za miłe słowa. Pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz

Dzień dobry, miło mi Cię gościć na moim blogu.