niedziela, 12 czerwca 2016

Zapasy żywności - wstęp

Kiedyś robienie zapasów różnego typu było bardziej popularne. Dziś wiele osób tego nie praktykuje. Gdy powiem komuś, że w domu mam zgromadzone zapasy wszelkich podstawowych produktów żywnościowych na okres co najmniej 3 miesięcy, a niektórych na około pół roku, wody pitnej na kilka tygodni w piwnicy, trochę srebra jako zawsze uniwersalnej waluty, tytoniu (niestety palę) na kilka miesięcy, kawy na 2 miesiące, itd... to zostanę uznany przez większość za co najmniej szaleńca. Po co mi między innymi w domu kilkanaście kilogramów ryżu, skoro w każdej chwili mogę w sklepie kupić to, co mi jest potrzebne? Ano właśnie na wszelki wypadek.
Z czego robić zapasy żywności? Niech będą to produkty, które można długo przechowywać, bez zapewnienia specjalnych warunków. Coś co można rok lub nawet kilka lat trzymać w przysłowiowej szafie. Nasze zapasy powinniśmy tak zbudować, by mieć w dużych ilościach produkty "długoterminowe" będące dla naszego organizmu źródłem energii (produkty skrobiowe), tłuszczy i białek. W ciężkich czasach będziemy potrzebować po prostu pożywienia jako energii. Odpowiednim zrównoważeniem diety zajmiemy się później. Konserwy mięsne i rybne mają tą zaletę, że nie wymagają praktycznie żadnej obróbki kulinarnej, są wysokokaloryczne i gotowe do spożycia natychmiast.
Jakie produkty przechowywać na działce? Czy jest jakikolwiek sens budowania zapasu żywności na działce? Na drugie pytanie od razu odpowiadam - według mnie TAK.  Odpowiedź na pierwsze pytanie nie jest już taka prosta. Wypracowałem już sobie odpowiednie rozwiązania. Główne założenia:
1. Produkty muszą być długoterminowe. Minimum rok terminu przydatności.
2. Produkty żywnościowe muszą być jedzone w warunkach działkowych (lub domowych) na codzień (w czasie przebywania na działce), co umożliwi rotację żywności. Jest to warunek konieczny.
3. Zapasy muszą być w miarę tanie. Jeśli kogoś stać na produkty typu markowe suszone mięso to proszę bardzo. Ja osobiście musiałem znaleźć rozwiązania, które nie nadwyrężają codziennego budżetu. Produkty typu liofizowane porcje żywnościowe także odrzuciłem z uwagi na cenę.
4. Przygotowanie posiłków z budowanych zapasów musi być w miarę proste w warunkach działkowych.
Z czego więc budować proponuję zapasy żywności na działce? O tym w kolejnych wpisach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ANGIELSKI Lubin

ANGIELSKI Lubin
Centrum Językowe Harvard

Obserwuj przez e-mail

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *