poniedziałek, 3 października 2016

Co poprawia komfort w celu ewakuacji

W jednym z wpisów omówiłem podstawowe, niezbędne wyposażenie altanki, jako celu ewakuacji. Wyposażeniem podstawowym określiłem takie sprzęty w altance, które są niezbędne , by do naszego celu ewakuacji mieć możliwość wprowadzić się awaryjnie w każdej chwili, niezależnie od pory roku. Określiłem minimalne wymiary pomieszczenia, które musi być odpowiednio ogrzewane i ocieplone, w którym jest jakieś łóżko i pościel, w którym mamy możliwość przygotowania sobie posiłku i napicia się wody, w którym czujemy się w miarę bezpieczni, w którym jest apteczka i jakieś podstawowe narzędzia. Słowem – w celu ewakuacji mamy możliwość zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb biologicznych i poczucia bezpieczeństwa. 
Teraz chciałbym trochę napisać o rzeczach, które nie są co prawda niezbędne do przeżycia, ale nie mniej ważne, ponieważ zapewnią nam podstawowy komfort. Oczywiście, zdaję sobie  w pełni sprawę z tego, że dla każdego z nas termin podstawowy komfort będzie oznaczać co innego. Mi osobiście trudno określić takie minimum artykułów poprawiających komfort. Ale spróbuję taką listę zrobić.

1. Światło.
N ie jest niezbędne, ale według mnie to właśnie możliwość oświetlenia pomieszczenia po zmroku jest takim minimum komfortu, któ©y nam jako przedstawicielom Homo sapiens się należy. To nie musi być wcale oświetlenie elektryczne. Nie musimy sobie organizować prądu na działce. Dla niektórych to może być po prostu zbyt wysoki koszt. Ale źródłem światła mogą być chociażby świeczki, lampa naftowa, czy chociażby latarka z małym zapasem baterii. Światło daje też poczucie bezpieczeństwa, które zakwalifikowałem jako element niezbędne. Czy jednak światło jest dla nas czymś niezbędnym, czy tylko podstawowym komfortem? A po co się nad tym jakoś nszczególnie zastanawiać? Jaki jest koszt latarki lub lampy naftowej? Za kwotę 20-30 zł mamy albo lampę naftową z litrowym zapasem paliwa do niej, albo średniej jakości latarkę z zapasem baterii. To naprawdę nie są duże koszta. 

2. Instalacja elektryczna.
Mamy kilka rozwiązań, w sumie 2 podstawowe. 
- podłączenie do instalacji zewnętrznej
- własna instalacja solarna lub wiatrowa.
Możliwości jest oczywiście więcej, ja jednak wybrałem te które mogłyby się sprawdzić na dłuższą  metę. W tym roku (2016) istnieje możliwość przyłączenia się do sieci. Koszt to około tysiąc złotych. Ja się jednak na to nie piszę. Z kilku powodów. Pierwszy i podstawowy – brak funduszy. Drugi – za drogo jak dla mnie. Trzeci powód – ja już swoje zainwestowałem we własną instalację, która całkowicie spełnia moje potrzeby. 
Instalacja elektryczna może dla niektórych okazać się bardzo przydatna. Większość urządzeń na prąd jest zdecydowanie tańsza niż urządzenia benzynowa (kosiarka, pilarka, nożyce do żywopłotu…). Warto w jakiejś formie prąd sobie na działce zorganizować. Czy to w formie podłączenia do sieci, czy w formie instalacji autonomicznej – to już tylko kwestia osobistych potrzeb. Chcę jednak podać zalety własnej solarnej instalacji.
- Jesteśmy niezależni od dostaw z zewnątrz.
- Jest w mojej opinii całkowicie wystarczająca na potrzeby oświetlenia i ładowania prostych urządzeń mobilnych. Ja mam panel słoneczny 10 watowy oraz akumulator 14 Ah. Cały dzień ładowania spokojnie wystarczy na kilka godzin świecenia i naładowania telefonu lub chociażby netbooka. 

3. Zestaw naczyń kuchennych.
Co prawda do przygotowania podstawowego posiłku teoretycznie wystarczy kubek, talerz oraz dowolny garnek, to warto jednak nasz aneks kuchenny trochę rozbudować o podstawowe naczynia turystyczne. Wtedy wszelkie nasze działkowe gotowanie będzie łatwiejsze i bardziej komfortowe.

4. Radio
Przyznam, że dla mnie najważniejszy sprzęt zaraz obok urządzeń świetlnych. O tym jakie radio byłoby najlepsze na działkę już pisałem. Nie bawiąc się w szczegóły – warto radio na działce mieć. Jest przydatne zarówno w czasie naszego pobytu na działce, może być nieocenione w sytuacji kryzysowej. Najprostsze radio turystyczne to koszt w granicach 20 zł. To naprawdę "grosze".

5. Jakieś urządzenie do oglądania filmów
Gdy zamierzamy na działce spędzać trochę więcej wolnego czasu, to możliwość oglądania filmów okazuje się bardzo dobrym rozwiązaniem. W tej kwestii jesteśmy oczywiście w bardzo dużym stopniu uzależnieni od instalacji elektrycznej i to właśnie ona będzie determinować rozwiązania RTV. Gdy mamy na działce podłączony prąd - wtedy mamy dość dużą dowolność. Oczywiście zakładam, że mało kto do altanki będzie wprowadzać kilkunastocalowy telewizor full coś tam... Ale już jakiś odbiornik turystyczny może się przydać. Oczywiście - telewizor na działce to już w pewnym stopniu ekstrawagancja. Ja się dorobiłem ;-) ale dopiero po dwóch latach organizowania sobie celu ewakuacji. Był powiedzmy, że na końcu listy zapotrzebowań. 
Możemy sobie sprawić jakiś odtwarzacz mp4 czy coś w tym stylu. Taką funkcję może też oczywiście pełnić telefon. Telefonu jednak nie biorę pod uwagę, ponieważ jest on elementem EDC a nie wyposażenia działki. 

6. Słodycze
W żadnym stopniu nie są niezbędne, ale większość przyzna, że do poprawy samopoczucia sprawdzają się doskonale. 

Tak naprawdę dodatkowe, poprawiające komfort wyposażenie altanki w dużym stopniu zależy od wielkości altanki oraz zasobności finansowej. Są działkowcy, którzy maja swoje "altanki" tak urządzone, że wchodzi się do nich jak do normalnego mieszkania. Są też działkowcy, którzy uważają, że ogrzewana altanka z latarką i radiem całkowicie im wystarczy. Kwestia komfortu jest sprawą bardzo indywidualną. Ja w swojej malutkiej altance, która jest ogrzewana, w której mam własny prąd, radio i netbook czuję się komfortowo. Mógłbym stwierdzić, że więcej nie potrzebuję. Szwagier w tym roku w czerwcu był u mnie z dziećmi. Stwierdzili, że mam tu wszystko co człowiekowi potrzebne. Poza tym jedna kwestia. Altanka to nie drugi dom. To awaryjny cel ewakuacji. Jakbyśmy jej nie wyposażyli, to w przypadku konieczności wprowadzenia się do niej mamy świadomość awaryjności danej sytuacji oraz nadzieję jej tymczasowości. Wystarczy przecież, że mamy możliwość przespania się i odpoczynku w ciepłym miejscu, zjedzenia posiłki, napicia się wody, przebrania się i spełnienia naszych potrzeb biologicznych. Jeśli jeszcze dodamy do tego możliwość jakiegokolwiek oświetlenia oraz posłuchania radia a nawet obejrzenia jakiegoś filmu, to już mamy luksus w celu ewakuacji. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwuj przez e-mail

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *