Umiejętność robienia domowych przetworów przydatna na co dzień i w ciężkich czasach

Własnoręcznie wykonane domowe przetwory nie mają sobie równych. Kiszone ogóreczki własnej roboty (lub zrobione przez babcię) smakują nieporównywalnie lepiej od tych najlepszych kupionych ze sklepów. Sama zalewa  z takich ogórków jest smaczna – u nas się ją wypija jak najlepszy napój. Czasem z takiej zalewy robię żurek ogórkowy. Z kiszonych ogórków „sklepowych” kilka razy próbowałem – warzywa tylko zmarnowałem – zupa do najsmaczniejeszych nie należała.
Dzisiaj na szczęście moda na domowe przetwory wraca. Coraz więcej młodych osób docenia smak własnoręcznie wykonanych przetworów wszelkiego typu. To bardzo dobrze, ponieważ, jak wspomniałem ich smak oraz wartość jest nieporównywalna z wersjami sklepowymi.
Dlaczego warto nauczyć się robić własne przetwory? Powodów jest kilka. Postaram się je wymienić. Oczywiście piszę je z perspektywy normalnych czasów a nie jakiegoś kryzysu.

1. To może być naprawdę fajne hobby. Ładnie poukładane w małej nawet spiżarce domowej słoiczki mogą być naprawdę ozbobą. Na półeczkach w kuchni można poukładać słoiki z ogóreczkami, naawet można je wstążeczką ozdobić.
2. Jakość – o tym już pisałem. I tej jakości możemy być prawie pewni.
3. Cena. Ja wiem, że dżem z niskiej półki już można kupić za 1,99. Ja wiem, że za tą cennę nie zrobimy słoiczka dżemiku. Jednak nie jest to do końca prawdą. Przyjrzyjmy się proszę tym dżemom zz najniższej półki w sklepie. Sprawdzmy ich skład. Okazać się może, że ten najtańszy dżem to  najprawdopodobniej raczej zagęszczony kompot a nie realny dżem z owoców. Prosszę więc zrobić kompot truskawkowy, dać cukru ile wlezie (cukier kupmy w hurtowni lub sprawdzmy jego cene hurtową i tą cenę liczmy), zagęśmy go żelatyną (także weźmy pod uwagę cenę hurtową) i zobaczymy, że tym sposobem zrobimy nasz dżem taniej niż 1,99 za słoik. I nawet jeśli będzie to zżelatynowany kompot z truskawek, to smiem stwierdzić, że będzie lepszej jakości niż ten sklepowy... Dżemy wysokiej jakości natomiast już nie będą kosztować tych 1,99 ale odpowiednio drożej.
4. Przetwory robimy w czasie, gdy dany produkt jest w obfitości, gdy jest na niego szczyt sezonu. Zawiera on wtedy też najwięcej dobroczynnych składnikóœ odżywczych.
To w sumie najważniejsze powody, dla których warto zająć się swoimi przetworami. Podam teraz kilka powszechnie słyszanych argumentów przeciwko własnorećznym robieniu przetworów oraz moim kontraurumentom.
1. Ja nie mam czasu na stanie przy garach a tym bardziej wielogodzinne gotowanie.
Ja też muszę pogodzić życie zawodowe, życie rodzinne i pewne prace zarówno w domu jak i na działce. Spróbuj na początku zrobić troche przetworów mało czaso i praco chłonnych. Nawet jeślii miałby to być zwykły szczaw w słoikach. Podejrzewam, że gdy w okresie zimowym będziesz mieć możliwość ugotowania naprawdę smacznej wiosennej zupy szczawiowej, znajdziesz wtedy trochę czasu w maju na zrobienia kilkunastu słoiczków.

2. To zajęcie dla emerytów i starych babć.
Doprawdy? Mam 30 lat z hakiem, fajnie by było już pójść na eweryturę ale jeszcze muszę poczekać ;-).

3. To zajęcie dla pasjonatów i hobbystów.
Po części tak. Samodzielne majsterkowanie i naprawianie samochodu także można podciągnąć pod pasję i hobby, ale wydaje mi się, że ma realne wymierne korzyści.

4. Te przetwory własnej roboty są  trochę zbyt drogie.
To zrób je z kompotu. O tym już pisałem.

5. Ja nie umiem tego robić, kilka razy próbowałem i mi nie wyszło.
Pisać kiedyś też nie umiałeś / umiałaś. Zakładam, że już umiesz. Ja też 4-5 lat temu nie umiałem. Próbowałem także. Z mizernym skutkiem. Więc zacząłem robić te najprostsze. Najpierw szczaw w słoikach. Potem bigosy zacząłem wekować. Wychodziło mi coraz lepiej. W tym roku zrobiłem pierwsze dżemy z jabłek i ogórki kiszone. Wyszły! Po 3 latach;-). Pasmo porażek i niepowodzeń u większości ludzi jest naturalnym procesem uczenia. No chyba, że odkryjesz w sobie talent i większość będzie Ci od razu pięknie wychodzić.

6. To trochę zajęcie z poprzedniej epoki.
To żaden argument. Nóż wynaleziono w neolicie, lub jeszcze wcześnie, a prawdopodobniej używasz go. W ciągu kilku tysięcy lat koncepcja metalowego noża z rękojęścią zmieniła się niewiele.

7. Nie mam własnego sadu ani ogrodu by mieć dostęp do warzyw i owoców.
Wiele osób robiących przetwory także nie ma. Po prostu kupują w szczycie sezonu większą ilość i zabierają się do pracy. Poza tym ja najpierw zająłem się przetworami, działkę nabyłem w drugiej kolejności. Szczaw rośnie dziko...

Zdaję sobie sprawę, że moje kontrargumenty są bardzo subiektywne. Trudno.

4 komentarze:

  1. W tym roku mieliśmy ogromne zbiory pomidorów, dosłownie krzaki uginały się pod owocami.
    Pomidory na śniadanie, obiad i kolację. Smak nieporównywalnie lepszy od sklepowych, ale nawet najbardziej ulubiona potrawa może się przejeść.
    Zrobiliśmy sos do pizzy, sos do spaghetti, domowy ketchup i chutney. I teraz wystarczy otworzyć słoiczek i cieszyć się smakiem sosów przyprawionych tak jak lubimy i bez konserwantów.
    Warto robić przetwory właśnie z tego powodu by się nie zmarnowały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze gratuluję obfitych zbiorów. Nam się w tym roku niestety pomidory nie udały. Powodem była deszczowa pogoda w lipcu oraz atak zarazy ziemniaczanej. Miałem do wybory mizerne plony albo ładowanie oprysków. Wybrałem mizerne plony. Cóż... Gdyby zawsze było tak, że co się włoży do ziemi to urośnie, to historia ludzkości klęsk nieurodzaju by nie znała. Gdy ma się własny kawałek ziemi który daje jeść to nie robienie przetworów jest co najmniej niemądre... Mięty nawet własnej nasuszyć. Sklepowa się chowa.

      Usuń
    2. PS. Cieszę się, że czytasz moje wpisy. Nawet małe grono stałych czytelników motywuje autorów do dalszego pisania. Pozdrawiam i wszystkiego dobrego w nowym roku

      Usuń
  2. Pomidory podlewamy tylko gnojówką z pokrzyw, nie stosujemy żadnych oprysków. Ziemię wspomagamy kompostem oraz obornikiem. W zeszłym roku sadziliśmy kupione sadzonki, gdyż z nasion niestety nam nie wyrosły. To był pierwszy taki rok wysokich plonów, w poprzednich latach zdarzało się stracić wszystko przez zarazę.
    Dziękuję za pozdrowienia i życzenia.
    Wszystkiego Najlepszego W Nowym Roku !

    OdpowiedzUsuń

Obserwuj przez e-mail

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *