Zapas makaronów w celu ewakuacji

Wybrane opakowania makaronów. Foto grudzień 2016.
Co prawda nasza rodzima kuchnia nie jest oparta na makaronach, ale bardziej na ziemniakach, kiedyś na kaszach. Podejrzewam jednak, że większość osób lubi makarony w różnej postaci.
Mają wiele zalet.
- Dość szybko je się przygotowuje i łatwo.
- Nie wymagają zapewnienia specjalnych warunków przechowywania.
- Mają dość długi termin przydatności do spożycia, przeważnie 2-3 lata. Wiele osób wskazuje jednak, że odpowiednio przechowywane mogą leżeć kilka lat dłużej niż by to miało wynikać z terminu przydatności do spożycia. Według różnych autorów okres  realnej przydatności to 5 – 10 lat.
- Mają wszechstronne zastosowanie. Nie powinno nas to dziwić – w końcu produkt typowo skrobiowy.
- Makaron z keczupem jest wystarczającym posiłkiem awaryjnym. Oczywiście pomijam kwestię pojęć pełnowartościowości posiłków, biorę pod uwagę sytość i kalorie.

Jak już wspomniałem odpowiedni zapas makaronów jest dobrym punktem wyjścia do budowania zapasów żywności. Przeciętnie makarony pakowane są po 500 g. Można przyjąć, że takie opakowanie to jeden obiad dla przeciętnej rodziny (dwójka dorosłych osób i dwójka dzieci). Przeciętna porcja makaronu dla jednej dorosłej osoby to 100 – 200 gram (liczę suchy półprodukt).
Wartość odżywcza 100 g makaronu na podstawie informacji na opakowaniu:
wartość energetyczna - 365 kcal
tłuszcz - 1,4 g
węglowodany - 75,2 g
białko - 11,5 g
Wspomniana zatem przeze mnie porcja 200 g makaronu jest dość sytym posiłkiem.
Ja w swoim zapasie działkowym utrzymuje ilość 20-30 opakowań. Na działce jestem średnio raz na tydzień, w sezonie częściej.  Jedno opakowanie makaronu to w warunkach działkowych średnio 3-4 porcje, więc takie opakowanie jest zjedzone w ciągu miesiąca. 30 opakowań w standardowych czasach zdążę w ciągu 2-3 lat zjeść, więc kwestię rotacji produktu mam zapewnioną. W czasach kryzysowych 15 kg makaronu to baza prowiantu na około miesiąc lub dłużej dla rodziny.  Niby nie jest to dużo, ale w celu ewakuacji, w którym nie jestem codziennie nie dam rady pogodzić kwestii terminów przydatności oraz zaopatrzenia na pół roku. Poza tym mam w zapasie też inne produkty, więc całościowo mój zapas pokrywa 2-3 miesięczne zapotrzebowanie dla 2 dorosłych osób plus dwójki dzieci. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwuj przez e-mail

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *