Popiół jako nawóz

Popiół może być bardzo dobrym "nawozem" na działce. Kilka zastrzeżeń. Do nawożenia roślin nie wolno używać popiołu powstałego ze spalania węgla, drewna barwionego, impregnowanego lub lakierowanego, papieru, tektury oraz śmieci, ze względu na zawartość szkodliwych chemikaliów. Należy używać wyłącznie popiół powstały w wyniku spalania naturalnego, surowego drewna. Tylko taki materiał jest nawozem a nie odpadem.
Grządka w trakcie wysypywania popiołu
Wysypany popiół od razu przegrabiałem by go wymieszać z glebą
Nie zaleca się stosowania nawożenia popiołem w przypadku roślin kwasolubnych (np. borówki, rododendrony) oraz w sytuacji, gdy odczyn gleby jest zasadowy. Popiół sam w sobie ma właściwości alkalizujące, czyli odkwaszające. Może być doskonałym zamiennikiem dolomitu, zawiera w składzie potas, magnez, sód, wapń (metale - więc pierwiastki alkalizujące) i mikroelementy.
Ja w roku 2016-2017 zaangażowałem rodzinę do zbierania popiołu z kominka i pieca (wiedziałem, że palą samym drewnem). Ile popiołu dawałem? Ciężko mi było znaleźć normy dawkowania. Na swoją grządkę o wymiarach w przybliżeniu 2 na 5 metrów (10 m.kw.) dawałem dwa wiadra 10 litrowe popiołu. 

Komentarze